SEMANTIC VERBAL FLUENCY OF THE BILINGUAL CHILDREN WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITY

Nenad P GLUMBIKJ, Ane M. BOZHINOVIKJ

Abstract


СЕМАНТИЧКА ВЕРБАЛНА ФЛУЕНТНОСТ НА БИЛИНГВАЛНИ ДЕЦА СО ЛЕСНА МЕНТАЛНА РЕТАРДАЦИЈА

 

Ненад П. ГЛУМБИЌ 1
Ане М. БОЖИНОВИЌ 2



Дефектолошкиот факултет, Белград 1
ШОСО "Свети Сава" - Умка, Белград 2

 

SEMANTIC VERBAL FLUENCY OF THE BILINGUAL CHILDREN WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITY

Nenad P. GLUMBIKJ 1
Ane M. BOZHINOVIKJ 2

 

Faculty of Defectology, Belgrade, 1
Primary and secondary school “Sveti Sava” - Umka, Belgrade 2

 

 

 

Резиме

 

Abstract

Тестот за процена на семантичка вербална флуентност претставува доверлив инструмент за детекција на различни облици на невропсихолошките дефицити. Постигнувањата на испитаниците на овој тест, се условени од многуброен низ на социо-културолошки чинители. Во тие културолошки фактори припаѓа и појавата на двоjna полујазичност. Ова истражување е спроведено со цел да се утврдат разликите во постигнувањата на монолингвалните и билингвалните деца со лесна ментална ретардација на тестот за процена на семантичката вербална флуентност.

Примерокот чини 90 испитаници со лесна ментална ретардација, двата пола, на возраст меѓу 12 и 15 години. Примерокот е поделен на три потпримероци: 30 монолингвални испитаници кои говорат српски јазик (М1), 30 монолингвални Роми кои не говорат ромски, туку само српски јазик (М2) и 30 билингвали на ромската националност, кои говорат и српски и ромски јазик (Б).

Добиените резултати покажуваат дека двете групи на монолингвални испитаници значајно се поуспешни од билингвалните испитаници на задачите за процена на семантичката флуентност.

 

Semantic verbal fluency test is reliable instrument for detection of various kinds of neuropsychological deficits. Participants’ attainments in this test are influenced by array of socio-cultural factors. The occurrence of “twofold semilingualism” belongs to these cultural factors. 
The objective of this research is to determine differences between monolingual and bilingual children with mild mental retardation in semantic verbal fluency test. 
The sample consisted of 90 participants with mild mental retardation, of both sexes, aged from 12 to 15. The whole sample was divided into three subsets: 30 monolingual children (M1), who speak only Serbian, 30 monolingual Roma children who do not speak Romany (M2) and 30 bilingual Roma children who speak both, Romany and Serbian language (B).
It was found that both groups of monolingual children have better performances in semantic fluency tasks than bilingual children.

 

 

 

Клучни зборови: семантичка флуентност, ментална ретардација, билингвизам

 

Key words: semantic fluency, mental retardation, bilingualism

 

 

 

Адреса за кореспонденција:

 

Corresponding Address:

Ненад П. ГЛУМБИЌ 

Nenad P. GLUMBIKJ

Универзитет во Белград 
Дефектолошки факултет
Високог Стевана 2, 11000 Белград, СЦГ
nglumbic@eunet.yu

 

University of Belgrade
Faculty of Defectology
Visokog Stevana 2, 11000 Belgrade, SCG
nglumbic@eunet.yu


Full Text:

PDF

References


Thurstone L, Thurstone T. The Chicago Test of Primary Mental Abilities, Chicago: Science Research Associates, 1943.

Spreen O, Strauss E. A compendium of neuropsychological tests (2nd edition), New York: Oxford University Press, 1998.

Ruff RM, Light RH, Parker SB, Levin HS. The psychological construct of word fluency, Brain Lang, 1997, 57, 394-405.

Warburton E, Wise RJS, Price CJ, Weiller C, Harad U, Ramsay S, Frackowiak RSJ. Noun and verb retrieval in normal subjects with PET, Brain, 1996, 119, 159-179.

Billingslley RL, Simos PG, Castilo EM, Sarkari S, Breier JI, Pataraia E, Papanicolaou AC. Spatio-Temporal Cortical Dynamics of Phonemic and Semantic Fluency, JCEN, 2004, Vol. 26 Issue 8, pp. 1031-1044.

Paolo V. et al. Generating animal and tool names: An fMRI study of effective connectivity, Brain Lang, 2005, Vol. 93 Issue 1, pp. 32-46.

Moore CJ. et al. Neuropsychological investigation of male premutation carriers of fragile X syndrome, Neuropsychologia, 2004, Vol. 42 Issue 14, pp. 1934 – 1948.

Benito-Cuadrado MM, Esteba-Castillo S, Böhm P, Cejudo-Bolivar J, Pena-Casanova J. Semantic verbal fluency of animals: a normative and predictive study in a Spanish population, JCEN, 2002, 24 (8), pp. 1117-1122.

Kempler D, Teng EL, Dick M, Taussig IM, Davis DS. The effects of age, education, and ethnicity on verbal fluency, JINS, 1998, Vol. 4 (6), pp. 531-539.

Ratcliff G. et al. Effects of literacy and education on measures of word fluency, Brain Lang, 1998, 61 (1), 115-122.

Rosselli M. et al. A cross-linguistic comparison of verbal fluency tests, Int J Neurosci, 2002, 112, pp. 759-776.

Glumbić N, Golubović S, Jovanović M. Developmental characteristics of bilingual children with mild mental retardation, The 2nd International Conference on Education, Hawaii, Honolulu, USA, 2-6 Jan, 2004, pp. 1642-1647.

Glumbić N, Brojčin B. Pragmatic Capabilities of Bilingual Children with Mild Mental Retardation, International Conference on Minority Languages, Kiruna, Sweden, 2-3 June, 2003, p. 86.

Miles C. Bilingual Children in Special Education: Acquisition of Language and Culture by British Pakistani Children Attending a School for Pupils with "Severe Learning Difficulties", Master Thesis, University of Birmingham, England, 1996.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Article Metrics Graph

No metrics found.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.