EFFECTS OF DEVELOPMENTAL–COMPENSATORY PROGRAMME IN ACTIVITIES WITH CHILDREN WITH SEVERE MENTAL RETARDATION

Goran AJDINSKI, Tatjana TAKASHMANOVA, Risto PETROV, Dragoslav KOPACHEV

Abstract


ЕФЕКТИ ОД РАЗВОЈНО-КОМПЕНЗАТОРНАТА ПРОГРАМА ВО 
РАБОТАТА СО ДЕЦА СО ТЕШКА МЕНТАЛНА РЕТАРДАЦИЈА

 

Горан АЈДИНСКИ1
Татјана ТАКАШМАНОВА 2
Ристо ПЕТРОВ 1
Драгослав КОПАЧЕВ1

 

Филозофски факултет
Институт за дефектологија 1
Институт за психологија 2

 

EFFECTS OF DEVELOPMENTAL–COMPENSATORY PROGRAMME IN ACTIVITIES WITH CHILDREN WITH SEVERE MENTAL RETARDATION

 

Goran AJDINSKI 1
Tatjana TAKASHANOVA 2
Risto PETROV 1
Dragoslav KOPACHEV 1

 

Faculty of Philosophy
Institute of Special Education and Rehabilitation 1Institute of Psychology 2

 

 

 

Резиме

 

Abstract

Трудот претставува приказ на една специфична лонгитудинално-емпириска студија за моделот и досега постигнатите резултати на планот на процесот на деинституционализација и интеграција на децата со тешка ментална ретардација од специјалниот завод Демир Капија во Република Македонија. Притоа презентираме определени искуства, сознанија, обиди за начинот на размислување и дејствување во процесот на социјализација, односно ресоцијализација и развојно-рехабилитациски, компензаторен третман на децата со тешка ментална ретардација кои подолго време живееле и се развивале главно во услови на институционален третман насочен многу повеќе кон згрижување, нега, а многу помалку кон развој и едукација или реедукација. Станува збор за интервентен модел кој с¡ уште се следи и надградува. Моделот секако дека ги почитува досегашните научни и стручни светски сознанија, но предизвикот е во тоа што целокупниот третман мора да биде насочен кон социо-културниот контекст на нашата земја.

 

This paper is a review of a specific longitudinal-empirical study for the model and so far achieved results of deinstitutionalization and integration of children with severe and deep mental retardation at the Special Institute Demir Kapija in Republic of Macedonia. At the same time we present certain experience, knowledge, attempts, our attitudes and activities in the process of socialization, precisely re-socialization and developmental-rehabilitation, compensatory treatment of children with severe and deep mental retardation who have lived and developed for a longer period mainly in conditions of institutional treatment, concerning much more accommodation and care and less development and education or re-education. This model is still in the process of following-up and improvement. The model, certainly respects the previous scientific and expert world-wide achievements, but the challenge is that the whole treatment is related to the socio-cultural context of our country.

 

 

 

Адреса за сепаратите:

 

Address requests for reprint to:

Горан АЈДИНСКИ

 

Горан АЈДИНСКИ

Универзитет "Св. Кирил и Методиј" Филозофски факултет 
Институт за дефектологија
Бул. "Крсте Мисирков# бб
1000 Скопје, Република Македонија
E-mail: goran@fzf.ukim.edu.mk

 

University "St. Cyril and Methodius" 
Faculty of Philosophy
Institute of Special Education and Rehabilitation
Bull. "Krste Misirkov" bb,
1000 Skopje, Republic of Macedonia
E-mail: goran@fzf.ukim.edu.mk


Full Text:

PDF

References


Petrov R, Kopa~ev D, Taka{manova T. Deinstitucionalizacija na decata so teshka mentalna retardacija, Univerzitet "Sv. Kiril i Metodij", Filozofski fakultet, Institut za defektologija, Makedonska riznica, Skopje, 2004.

Bojanin S. Neurologija razvojnog doba i opshti reedukativni metod, ZU i NS, Beograd, 1985.

Kopachev D, Petrov R, Petrova V. Tretman na deca so autizam nevropsiholoshki priod, Godishen zbornik, Filozofski fakultet, "Sv. Kiril i Metodij", kniga 27 (53), 2000 Vol, Skopje, 2000; 339-345

Lurija AP. Osnovi neuropsihologije, Nolit, Beograd, 1983.

Petrova V, Petrov R, Miftari E. Primena na didaktichki igri vo sovladuvawe na programata so deca so umerena i teshka mentalna retardacija od preduchilishna vozrast, Zbornik na nau~ni trudovi, Specijalna pedagogija i Specijalna psihijatrija, Episkop Konstantin Preslavski, Prvo izdanie, Bugarija, 2004, 152-157.

Kopachev D, Nastov P. Terapevtski postapki kaj deca so zabaven i disharmonichen razvoj vo uslovi na dnevena bolnica, Defektoloshka teorija i praktika, br. 4, 1997, 35-39. 7. Doshen A. Terapija odnosom, terapiski pristup mentalnom obolewu kod dece, Psihijatrija danas, IMZ, 1989, Beograd, 21, 4: 297-306.

Doshen A. Razvojno-dinamiski pristup dijagnostici psihichkih poremecaja kod mentalno retardirane dece, Psihijatrija danas, 1987, Beograd, 9, 4 :383-388.

Kopachev D. i sorabotnici Ran tretman kako fundament za uspeshna integracija na decata so prechki vo razvojot vo sredinata na svoite vrsnici od preduchilishna vozrast, Defektoloshka teorija i praktika, Skopje, 1997/3, 9-25.

Takashmanova T, Ajdinski G, Petrov R, Kopachev D. Efects of the Developmental-Compensatory Program in Practice to Children with Severe Mental Retardation, 2004, France: Fifth European Conference-Psyshological Teheory and Research on Mental Retardation and Cognitive Developmental Disabilities.

Ajdinski Goran i sorabotnici Ranata dijagnostika kako determinirachki faktor za struchen, racionalen i efektiven tretman na decata so prechki vo razvojot, Defektoloshka teorija i praktika, br. 2/1997.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Article Metrics Graph

No metrics found.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.