SELF-REGULATION STRATEGIES OF ORAL COMMUNICATION IN CHILDREN WITH HEARING IMPAIRMENT

Alois GHERGUT, Loredana PADURARU

Abstract


САМО-РЕГУЛАТИВНИ СТРАТЕГИИ ЗА ОРАЛНА КОМУНИКАЦИЈА КАЈ ДЕЦАТА СО ОШТЕТЕН СЛУХ

 

Алоис ГЕРГУТ

Лоредана ПАДУРАРУ

 

 

SELF-REGULATION STRATEGIES OF ORAL COMMUNICATION IN CHILDREN WITH HEARING IMPAIRMENT

 

Alois GHERGUT

Loredana PADURARU

 

 

Примено: 10.05.2011

Прифатено: 01.06.2011

UDK: 159.946.3-056.264-053.2

 

 

 

Recived: 10.05.2011

Accepted: 01.06.2011

Original article

 

Резиме

 

Abstract

 

 

 

Ова истражување ги идентификува стра­те­гии­­те за самоуправување кои се користени од страна на глувите деца со цел да се на­пра­­ви нивниот говор поразбирлив. За да пос­тигнат самоконтрола при говорење, де­ца­­та со тешко оштетен слух не само што тре­ба да има­ат висока интелегенција, туку и спо­­соб­но­ст ефективно да читаат од уста, а исто та­ка и внатрешна мотивација. По­ра­ди ова пос­то­јат многу деца со високо ниво на ин­­те­ле­ген­ци­ја, а со просечни спо­соб­нос­ти за чи­та­ње од усни и други со по­ниско ниво на ин­те­ле­генција, но со добра спо­собност за чи­тање од усни. Овие раз­ли­ки исто така за­ви­сат и од сте­пе­нот на ош­тетеност на слу­хот. Меѓу стра­тегиите за саморегулирање кои се ко­рис­тат од ст­ра­на на децата, кои пос­тигнуваат раз­­бир­лив говор, се наоѓаат и: ко­гнитивните и ме­та­когнитивните стра­те­гии, мо­ти­ва­цис­ки­те стра­тегии, итн. Овие ре­зул­тати се важ­ни при креирање на те­ра­певт­ски активности, ка­де факторот на раз­бир­ли­вост на говорот е од клучно значење за со­ци­јална ин­тег­ра­ци­ја на децата со оштетен слух.

 

The study identifies some self-regulation strategies used by deaf children in order to make their speech more intelligible. To achieve self-control while speaking, the child with severe hearing loss needs not only a high level of intelligence, but also an effective lip-reading capability and a strong intrinsic motivation. This is the reason why there are many cases of children with a high level of intelligence, but with a mediocre lip-reading capability and others with a lower level of intelligence, but with a good lip-reading capability. These differences also depend on the degree of hearing loss. Among the self-regulation strategies used by the children that achieve an intelligible speech are: the cognitive and meta-cognitive strategies, the motivational strategies etc. These results are important while designing the therapeutic activities, and especially the speech intelligibility factor being crucial in the social integration of those children with hearing impairment.

 

 

 

Клучни зборови: загуба на слух, читање од усни, саморегулирање

 

Keywords: hearing loss, lip-reading, self-regulation

 

 

 

 

Адреса за кореспонденција:

Алоис ГЕРГУТ

Американски универзитет Alexandru Ioan Cuza

Факултет за психологија и образовни науки

Одделение за дефектологија

Toma Cozma Street, no. 3, Iasi, 700554,

Романија

Е-пошта: alois@uaic.ro

 

Address for correspondence

Alois GHERGUT

Alexandru IoanCuzaUniversityIasi,

Faculty of Psychology and Educational Sciences,

Special Education Department,

Toma Cozma Street, no. 3, Iasi, 700554,

Romania

 

E-mail alois@uaic.ro

 


Full Text:

PDF

References


Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control, New York: Freeman, 1997.

Friedrich HF, Mandl H. Analyse und Förderung selbstgesteuerten Lernens [Analysis and support of self-regulated learning]. In F.E. Weinert & H. Mandl (Hrsg.), Psychologie der Erwach¬senenbildung. (Enzyklopädie der Psychologie, Serie. I, Bd. 4, S. 237-295). Göttingen: Hogrefe, 1997.

Anca M. Metode şi tehnici de evaluare a copiilor cu CES, Cluj Napoca: Presa Universitară Clujeană, 2007.

Levitt H, McGarr NS, Geffner D. Development of language and communication skills in Hearing - Impaired Children, ASHA Monograph 26, Washing¬ton: D.C. American Speech- Language-Hearing Association, 1987.

Tye-Murray N, Kirk KI. Vowel and diphthong production by young cochlear implant users and the relationship between the Phonetic Level Evaluation and spontaneous speech. Journal of Speech and Hearing Research, 1993; 488–502.

Gherguţ A. Sinteze de psihopedagogie specială. Ghid pentru concursuri şi examene de obţinere a gradelor didactice, Iaşi: Ed. Polirom, 2005.

Stănică I, Popa M. Elemente de psiho-pedagogia deficienţilor de auz, Bucureşti: Institutul Naţional pentru Recuperare şi Educaţie Specială a Persoanelor Handicapate, 1994.

Pufan C. Probleme de surdo-psihologie, Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică, 1982.

Negovan V. Autonomia în învăţarea academică – fundamente şi resurse, Bucureşti: Ed. Curtea Veche, 2004

Deci EL, Ryan RM. A motivational approach to the self: integration in personality. In R.A. Dienstbier (Ed.). Perspectives on motivation. Nebraska Symposium on Motivation, Lincoln: University of Nebraska Press, 1990, 237–288.




DOI: http://dx.doi.org/10.2478/v10215-011-0008-4

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Article Metrics Graph

No metrics found.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.