THE IMPORTANCE OF GROUP THERAPY USED IN THE TREATMENT OF STUTTERING

Darinka SHOSTER, Nada DOBROTA DAVIDOVIКЈ, Silvana FILIPOVA, Biljana LOZANOVSKA

Abstract


ЗНАЧЕЊЕТО НА ГРУПНАТА ТЕРАПИЈА ВО ТРЕТМАНОТ НА ПЕЛТЕЧЕЊЕТО

 

Даринка ШОСТЕР1

Нада ДОБРОТА ДАВИДОВИЌ1,2

Силвана ФИЛИПОВА3,4

Билјана ЛОЗАНОВСКА5

 

1 Завод за психофизиолошки пореметувања и го­ворна патологија ,,Проф. др. Цветко Брајо­виќ“ – Београд, Србија

2 Факултет за специјална едукација и ре­ха­би­ли­тација, Универзитет во Белград – Белград, Ср­бија

3 Завод за рехабилитација на слух говор и глас – Скопје, Македонија

4 Институт за дефектологија, Филозофски фа­култет – Скопје, Македонија

5 Завод за рехабилитација на слух, говор и глас – Битола, Македонија

 

THE IMPORTANCE OF GROUP THERAPY USED IN THE TREATMENT OF STUTTERING

 

Darinka SHOSTER1

Nada DOBROTA DAVIDOVIКЈ1,2

Silvana FILIPOVA3,4

Biljana LOZANOVSKA5

 

1Institute for Psycho-physiological Disorders and Speech Pathology “Prof. Dr

Cvetko Brajoviкј”-Belgrade, Serbia

2Faculty of Special Education

and Rehabilitation - University

of Belgrade

3 Institute for Rehabilitation of speech, hearing and voice – Skopje, Macedonia

4Institute of Special Education, Faculty of Philosophy - Skopje, Macedonia

5Institute for Rehabilitation of hearing, speech and voice - Bitola, Macedonia

 

Примено:26.03.2011

Прифатено:26.07.2011

UDK: 159.946.3.072.43

159.9.072.43-056.264

 

 

Recived:26.03.2011

Accepted: 26.07.2011

Best practice articale

 

 

 

 

Апстракт

 

Abstract

 

 

 

Вовед: Пелтечењето не е проблем на самата ин­дивидуа т.е. претставува проблем во вер­балнатата комуникација со другите. Во ра­бо­та со лицата кои пелтечат подеднакво е ва­жен како индивидуана така и групниот трет­ман.

 

Introduction: Stuttering is not a problem of individuals, but it’s a problem in the verbal communication with others. Individual and group treatment is equally important to use while working with people who stutter.

 

 

 

Цел: Групниот третман има за цел на па­циен­тот да му овозможи адекватно при­ла­го­ду­­­вање во сите проблематични ситуации (си­туации кои го зголемуваат пел­те­че­ње­то) во сре­ди­на­та и постепено да ги инхибира не­­га­тив­ни­те емоции.

 

Purpose: Group treatment is used to allow the patient adequate adjustment in all problematic situations (situations increasing stuttering) in the environment and to gradually inhibit negative emotions.

 

 

 

Методологија на истражувањето: Во ис­пи­ту­ва­њето е користен објективниот говорен ин­­струмент  (проценка  на  говорниот статус спо­ред Fiedler, P. A.Standop, R. Stotern-Schwarz­en­berg,Munchen, 1978) и е оце­ну­ва­но чувството на анксиозност т.е суб­јек­тив­на­та проценка на анксиозноста на пациентите из­­раз­ена во СУД единици (субјективни еди­ни­ци на нарушување - субјективна проценка на нарушувањето).

 

Material and methods: Objective speech tool is used in this testing (evaluation of speech status  under  Fiedler,  PA  Standop, R.Stotern-Schwarzenberg, Munchen, 1978) to determine the degree and type of speech disorder. The anxiety feeling is also evaluated, where the subjective assessment of patients' anxiety is expressed in units SUD (subjective units of disturbance or distress - subjective assessment of suffering)

 

 

 

Резултати и заклучок: Резултатите од ис­тра­жувањето покажаа дека групниот ста­цио­на­рен третман има огромна значајност во на­ма­лу­вањето на анксиозноста кај пациентите кои пелтечат.

 

Results and Conclusion: The results showed that group stationary treatment has a huge significance in reducing the anxiety of patients who stutter.

   

Клучни зборови: пелтечење, анксиозност, свес­на синтеза на развојот, групен ста­цио­на­рен третман

 

Key words: stuttering, anxiety, conscious synthesis of development, group stationary treatment.

 

Адреса за кореспонденција:

Силвана ФИЛИПОВА

Завод за рехабилитација на слух говор

и глас – Скопје, Македонија

e-mail: filipovasilvana@yahoo.com

 

 

 

Corresponding address:

Silvana FILIPOVA

Institute for Rehabilitation of speech, hearing

and voice – Skopje, Macedonia

e-mail: filipovasilvana@yahoo.com


Full Text:

PDF

References


Shoster D, Dobrota Davidovikj N, Jovanovikj Simikj N, Terzikj I. Model grupnog rada u terapiji mucanja kod adolescenata prema metodi Svesna sinteza razvoja. Zbornik rezimea. Dani defektologa Srbije. Zlatibor: 2010; 15-18 januar.

Hvatzev ME. Logopedija. Petto izdanje. Moscow: 1959.

Van Riper C. The Treatment of Stuttering. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice – Hall; 1973.

Brajovikj C, Brajovikj Lj. Rehabilitacija poremećaja funkcije govora. Beograd: Naučna knjiga;1981.

Vladisavljevikj S. Mucanje Logopedija II. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sred¬stva; 1982.

De Nil LF, Kroll RM, Houle S. Functional neuroimaging of cerebellar activation during single word reading and verb generation in stuttering and nonstuttering adults. Neuroscience Letters; 2001, 302: 77-80.

Dobrota Davidovikj N, Tadikj J, Shoster D, Giannakaki Samelis GF. The Conscious Synthesis of development – a multidimensional treatment approach in treatment of stuttering. Medical Annals; 2010 Volume 33, Number 2, pp.73-76.

Van Riper C. The nature of stuttering (2nd ed). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall; 1982.

Guitar B. Stuttering. An Integrated Approach to Its Nature and Treatment. 3rd ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2006.

Tadikj J, Shoster D, Dobrota Davidovikj N, Jovanovikj Simikj N. Subjective distress caused by cospeakers’ reactions-reduction during stationary group treatment. Journal of Special education and Rehabilitation (JSER). Skopje: 2010, 11(1-2): 39-52.

Galikj-Jushikj I. Što učiniti s mucanjem. Cjelovit pristup govoru i psihi. Zagreb: Ostvarenje; 2001.

Ambrose N.G. Possible Genetic Factors in Sub¬types of Stuttering. European Symposium on Fluency Disorders. Antwerp: 2008.

Manning W. Clinical Decision Making in FlyencyDisorders. 3rded.Delmar: Cengage Learning; 2001.

Ward D. Stuttering and Cluttering – Frameworks for understanding and treatment. Psychology Press. Hove East Sussex; 2006.

Ryan BP. Programmed stuttering therapy for children and adults (2nd ed.). Spring¬field, IL: Charles C. Thomas; 2001.

Kully D, & Langevin M. Intensive treatment for adolescents. In R. Curlee (Ed.): Stuttering and related disorders of fluency (2nd ed.; pp. 139–159). New York: Thieme;1999.

Guitar B. Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment (chapter 10 :Intermediate stutterer). Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins.1; 1998

Dell CW. Treating school-age stutterers. In R. F. Curlee (Ed.), Stuttering and related disorders of fluency. New York: Thieme Medical Publishers; 1993; 45–67.

Boberg E. Neuropsychology of stuttering. Altona. Manitoba: University of Alberta Press; 1994; 259.

Kelly P. A practical description and discussion following the progress of 46 children under 5 years old who were diagnosed as stuttering and the long-term results of therapy. 8th World Congress for People Who Stutter. “Inclusion: Creating our Place in Society”. Cavtat: 2007.

Tadikj J, Shoster D, Dobrota-Davidovikj N. Multi-dimensional treatment approach in Serbia-Conscious Synthesis of Development. European Symposium on Fluency Disorders. Antwerp: 2008.




DOI: http://dx.doi.org/10.2478/v10215-011-0013-7

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Article Metrics Graph

No metrics found.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.